Startsida → Stugor och hus → Boka → Villkor
Villkor för uthyrning av stugor och lägenheter.
Förmedlare:
SwedCottages – Södra Sveriges Stugförmedling
Adress: Skäftesfallsvägen 63, 612 92 Finspång, Sverige
Mejl: swedcottages@outlook.com
Hemsida: www.swedcottages.se
Telefonnummer: +46 76-3424473
Som förmedlare är vi skyldiga till att:
Bra att veta innan man bokar:
Alla stugor finns på hemsidan med bilder, så var noggrann med bokningen för att det inte ska bli någon besvikelse när ni kommer fram. Det är ganska svårt att omboka en stuga under högsäsongen.
Tänk på att ett fritidshus kan skilja sig från ditt hem. Till exempel kan det förekomma att inredningen är omodern och blandat i stilen, som kanske inte överensstämmer med din smak. Bestick och porslin är inte alltid av samma sort.
Ibland är sovrum små och avdelas inte alltid med en dörr. Våningssängar och bäddsoffor förekommer och extrabäddar kan vara enkla turistsängar. Det finns ibland få garderober och förvaringsmöjligheter.
Badrummet kan vara omodernt och ibland är vattenberedare av mindre storlek, så att man ska vänta något om fler ska duscha.
Många fritidshus har en egen brunn, vilket kan innebära att vattnet inte luktar eller smakar som hemma.
Tänk på att man kan räkna på sommartid med viss förekomst av insekter, flugor, getingar, myggor, myror osv. Också spindelväv inomhus kan förekomma. Vid eventuellt större insektsangrepp ska du meddela omgående, så att felet kan avhjälpas.
På vintertid kan det snöa häftig och inte alltid är det plogat. Även elavbrott kan förekomma men blir mest avställt ganska så snart.
Både du och vi är bundna vid hyresavtalet så snart vi har bekräftat bokningen och du har betalat anmälningsavgiften (eller hela hyran).
Om du bokat tidigare än 60 dagar i förväg är anmälningsavgiften 15% av hyran. Anmälningsavgiften skall betalas inom 7 dagar från det att vi sänt bekräftelsen till dig. Resten av hyran skall betalas senast 60 dagar före avtalad ankomstdag.
Om du bokat senare än 60 dagar i förväg skall hela hyran betalas enlig hyreskontraktet, dock senast dagen före ankomstdagen.
Om du bokat en längre period än 30 dagar, behöver du inte betala de följande 30-dagarsperioderna förrän sista bankdagen före varje ny 30-dagarsperiods början.
Om du inte betalar anmälningsavgiften enligt kontraktets betalningsterminen har vi rätt att stryka din bokning. Om du missar betalning av hyran räknas det som en avbokning från din sida och då gäller reglerna för avbokning.
Om du inte betalar resten av hyran eller hela hyran, enligt kontraktets betalningsterminen (efter vår påminnelse) har vi rätt att stryka din bokning. Om du missar betalning av hyran räknas det som en avbokning från din sida och då gäller reglerna för avbokning.
Du kan avboka muntligen eller skriftligen till oss eller till det ställe, som tog emot din bokning. Avbokningen räknas inte om den görs till någon annan eller sänds till stugan/huset. Vi är skyldiga att bekräfta din avbokning skriftligen. Om du avbokar tidigare än 60 dagar före avtalad ankomst, belastas hyresgästen endast med anmälningsavgiften på 15% dock minst 600 kronor. Om du avbokar 60 dagar eller senare före avtalad ankomst, måste du betala hela beloppet.
Hyresgästen kan skydda sig mot avbeställningskostnader genom att köpa ett avbeställningsskydd som hyresgästen ska skaffa själv.
Om du redan hunnit betala mer än vad du i så fall blir skyldig att betala, så får du omedelbart tillbaka mellanskillnaden från den du betalade till.
Om vi inte tillhandahåller stugan/huset i utlovat skick eller vid rätt tidpunkt och inte klarar av att erbjuda dig en annan stuga/lägenhet vars skillnader mot den du bokade är så små att de saknar betydelse för dig, så har du rätt att säga upp hyresavtalet, men bara om det inte finns någon annan lösning (t.ex. istället för att säga upp hyresavtalet, kan du begära att vi sätter ned hyran). Om det inte finns en annan lösning, då måste vi betala tillbaka allt det du betalat oss, med avdrag för den nytta du kan ha haft av stugan/huset.
Men du måste komma i kontakt med oss innan du lämnar huset, så att vi har möjlighet att vidta åtgärder.
Om du har klagomål bör du framföra dem till oss snarast möjligt, helst inom 3 dagar från ankomstdagen. Fel, som uppstår under vistelsen, bör du anmäla omgående, så att vi får en chans att rätta till det.
Du har rätt att sätta någon annan i ditt ställe och vi måste godta den personen om vi inte har särskilda skäl att vägra. Du måste i så fall meddela oss före tillträdesdagen och vi tar då ut en ombokningsavgift på 250 kronor.
Du måste vårda stugan/huset väl och följa de ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller. Du ansvarar själv för alla skador, som uppstår på fastigheten och dess inventarier, genom att du eller någon i ditt sällskap varit vårdslös. Hyresgäster ska ha en husförsäkring med ansvarsförsäkring
Du får inte använda stugan/huset till något annat än vad som avtalades vid bokningen (vanligtvis fritidsändamål) och du får inte låta fler personer övernatta i stugan/huset eller på tomten, än vad du uppgav vid bokningen om du inte har tillstånd från hyresvärden. Det är inte tillåtet att sätta upp tält eller husvagn på tomten utan tillstånd av hyresvärden.
Du måste städa ordentligt före avresan. Om du missar detta kommer vi att utföra städning på din bekostnad.
Sängkläder, påslakan, örngott, och handdukar ska du ta med dig.
Om hundar är tillåtna ska hunden inte springa lös – håll hunden kopplad. Hundar är inte tillåtna att vara i huset utan tillsyn. Hyresgästen är ansvarig för skada som orsakade av hundar.
Krig, naturkatastrofer, strejker m.m.:
Vi har rätt att träda ifrån hyresavtalet om stugan/huset inte kan tillhandahållas på grund av Force Majeure (krigshandlingar, naturkatastrofer, arbetsmarknadskonflikt, längre avbrott i vatten- eller energitillförseln, som vi inte kunnat förutse eller påverka). Vi är i så fall inte skyldiga att betala tillbaka vad du betalat.
Både du och vi har rätt att träda ifrån hyresavtalet om stugan/huset inte kan tillhandahållas på grund eldsvåda, ägarens dödsfall/sjukdom. Vi är i så fall skyldiga att fortast möjligt betala tillbaka vad du betalat, med avdrag för den nytta du haft av stugan/lägenheten.
Vänd dig direkt till oss med eventuella klagomål. Tänk på att dina möjligheter att få rättelse kan minska om du dröjer med att klaga. Om vi inte kommer överens, kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Den består av en opartisk ordförande och ett antal representanter för researrangörer och konsumenter. Konsumentvägledaren i din hemkommun kan hjälpa dig. Adressen är: Box 174, 101 23 Stockholm (www.arn.se).
Senast uppdaterad: Juli 2025.
SwedCottages – Södra Sveriges Stugförmedling
Skäftesfallsvägen 63
612 92 Finspång
Sverige
Välj språk ↓
SwedCottages är medlem i Destination Småland
SwedCottages – Stugor i Småland, södra Sverige drivs med WordPress